LokalAvisa.no > Revestreken > Før i tia søk   mail
 
 

Revestreken
 -Lokalavisa i Dyrøy kommune

Før i tia 16/05 2000
60 år siden D/S «SIRIUS» blei senka.
Sirius (foto:svs)
Sirius (foto:svs)
Torsdag 18. mai er det 60 år siden D/S «Sirius» blei senka av et tysk bombefly utenfor Finnlandsnes. Dette angrepet var det femte i rekken mot skip som enten gikk eller hadde gått i Hurtigruten.


23. april D/S «Sigurd Jarl» blei senka av tyske fly i Møre og Romsdal.

1. mai D/S «Dronning Maud» senka av tyske fly i Foldvik, Gratangen.

5. mai D/S
«Richard With» og angrepet av tyske fly på Solbergfjorden.


10. mai D/S «Nordnorge» senka av britiske destroyere ved Hemnesberget.

18. mai    D/S
«Sirius» senka av tysk fly.




SKIPET

D/S «Sirius» var bygd for Det Bergenske Dampskibsselskab i 1887 i Flensburg, Tyskland. Skipet var opprinnelig 191 fot (58 m) lang, men blei i 1908 forlenga til 207 fot (63 m). Samtidig med at skipet blei forlenga, fikk det ny maskin på 950 ihk.



Hurtigruten kom i gang 2. juli 1893 da Vesteraalens Dampskibsselskab satte inn D/S «Vesteraalen» i regulær, ukentlig trafikk mellom Trondheim og Hammerfest. Året etter fikk Det Bergenske Dampskibsselskab og Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab sammen tildelt konsesjon for den andre ukentlige hurtigruteseilinga. BDS valgte da å sette inn ett av sine bedre skip, «Sirius», til denne ruta. 3. juli 1894 gikk «Sirius» nordover som det andre skipet i Hurtigruten. I 1895 blei «Sirius» avløst av D/S «Olaf Kyrre» fra NFDS.
«Sirius» fortsatte etterpå i flere ruter som passasjerskip fram til 1927 da den mistet passasjerlugarene og blei omgjort til lastebåt.



ANGREPET

«Sirius» var på vei fra Tromsø og skulle til Risøyhamn. Fra Risøyhamn skulle skipet frakte innsamlede kjøretøy til de norske troppene på Helgeland. Fra Tromsø hadde skipet en last høy.
Egentlig skulle «Sirius» ha gått ut ved Hekkingen og på utsiden av Senja. Men ved en misforståelse fortsatte det inn Gisundet og videre langs Solbergfjorden som blei holdt for farlig farvann. Seint om kvelden 18. mai var «Sirius» på høyde med nordspissen av Dyrøya. Da kom et tysk fly vest fra havet innover Senja. Flyet kastet syv bomber og to av dem traff - den ene forskips og den andre midtskips.



Inne på Finnlandsnes gikk brødrene Sverre og Leif Johansen flyvakt og hadde god anledning til å iakta det som skjedde. I Klauvhamn stod Arthur Nilsen klar. For folk i land så det ut som i allfall én bombe falt kloss i akterskipet. Det er mulig at denne bomben skadet roret og propellen, for «Sirius» slakket på farten og dreide inn mot land.



Tolv mann lå i vannet da to robåter nådde fram. De måtte vente til flyene forsvant sørover. Arthur Nilsen hadde kortest vei og var først framme Så kom Sverre og Leif Johansen. den ene av de tolv som klamret seg til luker og vrakgods, døde på vei inn til land eller like etterpå.



I alt omkom 7 personer ved dette forliset.



Mer om senkningen (engelsk tekst) og bilder finner du på http://www.f.kth.se/~f99-pbr/sirius.html.



Kilder:
Lang kyst. Nordanger forlag, 1975.
Bakka jr.: Sjøveien mot nord. Seagull Publishing, 1997
Ved svs, kl 10:32
 
Melding til redaktøren
Fra:
Min emailadresse:
Beskjed:
Søk i artikler
Søkeord: